
H O W  T H E  N E W S  M E D I A  T A U G H T  U S

T O  L O V E  C E N S O R S H I P

A N D  H A T E  J O U R N A L I S M

SLANTED

S H A R Y L 
A T T K I S S ON



1

slanted. Copyright © 2020 by Sharyl Attkisson. All rights reserved. 
Printed in the United States of America. No part of this book may be 
used or reproduced in any manner whatsoever without written permis-
sion except in the case of brief quotations embodied in critical articles 
and reviews. For information, address HarperCollins Publishers, 195 
Broadway, New York, NY 10007.

HarperCollins books may be purchased for educational, business, or 
sales promotional use. For information, please email the Special Mar-
kets Department at SPsales@harpercollins.com.

first edition

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
Names: Attkisson, Sharyl, date.
Title: Slanted: how the news media taught us to love censorship and hate 

journalism / Sharyl Attkisson.
Description: First edition. | New York City: Harper, 2020. | Includes index.
Identifiers: LCCN 2020030750 (print) | LCCN 2020030751 (ebook) | 

ISBN 9780062974693 (hardcover) | ISBN 9780062974709 (ebook)
Subjects: LCSH: Journalism—Political aspects—United States—History—

21st century. | Press and politics—United States—History—21st century. | 
Journalism—Objectivity—United States. | Journalistic ethics—United 
States.

Classification: LCC PN4888.P6 A85 2020 (print) | LCC PN4888.P6 (ebook) |  
DDC 071/.3—dc23

LC record available at https://lccn.loc.gov/2020030750
LC ebook record available at https://lccn.loc.gov/2020030751

20  21  22  23  24    lsc    10  9  8  7  6  5  4  3  2  1



2

Appendix:  
Major Media Mistakes  

in the Era of Trump
AUGUST 2016–JUNE 2020

(The ongoing list can be found at https://sharylattkisson.com under 
Special Investigations > “Media Mistakes in the Trump Era: The De-
finitive List”)

1. AUGUST 2016–NOVEMBER 2016: Various news outlets publish modeling 
photos of Trump’s wife, Melania, implying that she violated her visa 
status as an immigrant. But the media got the date wrong.

2. OCTOBER 1, 2016: The New York Times and other media imply Trump did 
not pay income taxes for eighteen years. But tax returns later leaked to 
MSNBC show Trump actually paid a higher rate than Democrats Bernie 
Sanders and President Barack Obama.

3. OCTOBER 18, 2016: In a Washington Post piece not labeled opinion or 
analysis, Stuart Rothenberg incorrectly reports that Trump’s path to an 
electoral college victory is “nonexistent.”

4. NOVEMBER 4, 2016: USA Today “misstates” Melania Trump’s arrival date 
from Slovenia amid a flurry of reporting questioning her immigration 
status from the mid-1990s.

5. NOVEMBER 9, 2016: Early on election night, the Detroit Free Press calls the 
state of Michigan for Hillary Clinton. (Trump actually won Michigan.)



3

6. JANUARY 20, 2017: CNN claims Nancy Sinatra was “not happy” about 
her father’s song being used at Trump’s inauguration. Sinatra responds, 
“That’s not true. I never said that. Why do you lie, CNN? Actually I’m 
wishing him the best.”

7. JANUARY 20, 2017: Zeke Miller of Time reports that President Trump has 
removed the bust statue of civil rights leader Martin Luther King, Jr., 
from the Oval Office. The news goes viral. It is false.

8. JANUARY 26, 2017: Josh Rogin of the Washington Post reports that the 
State Department’s “entire senior administrative team” has resigned in 
protest against Trump. A number of media outlets, ranging politically 
from left to right, state that claim is misleading or wrong.

9. JANUARY 28, 2017: CNBC’s John Harwood reports the Justice Depart-
ment “had no input” into Trump’s immigration executive order. Har-
wood later amends his report to reflect the fact that Justice Department 
lawyers reviewed Trump’s order.

10. JANUARY 31, 2017: CNN’s Jeff Zeleny reports the White House set up 
Twitter accounts for two judges to try to keep their selection for the Su-
preme Court by Trump secret. Zeleny later corrects his report to state 
that the allegation was untrue.

11. FEBRUARY 2, 2017: TMZ reports Trump has changed the name Black His-
tory Month to African American History Month, implying the change 
is racist. In fact, Presidents Obama, George W. Bush, and Bill Clinton 
all previously called Black History Month “African American History 
Month.”

12. FEBRUARY 2, 2017: AP and others report Trump threatened the pres-
ident of Mexico with invasion to get rid of “bad hombres.” The White 
House says it wasn’t true, and the Washington Post removes the AP info 
that “could not be independently confirmed.”

13. FEBRUARY 4, 2017: Josh Rogin of the Washington Post reports on “In-
side the White House—Cabinet Battle over Trump’s Immigration Or-
der.” The article is repeatedly “updated” to note that one of the reported 
meetings did not actually occur, a conference call did not happen as 



4

described, and actions attributed to Trump were actually carried out by 
his chief of staff.

14. FEBRUARY 14, 2017: The New York Times’ Michael S. Schmidt, Mark Maz-
zetti, and Matt Apuzzo report on supposed contacts between Trump 
campaign staff and “senior Russian intelligence officials.” FBI director 
James Comey later testifies, “In the main, [the article] was not true.”

15. FEBRUARY 22, 2017: ProPublica’s Raymond Bonner reports CIA official 
Gina Haspel, Trump’s later pick for CIA director, was in charge of a secret 
CIA prison where Islamic extremist terrorist Abu Zubaydah was water-
boarded eighty-three times in one month and that she mocked the pris-
oner’s suffering. More than a year later, ProPublica retracts the claim, 
stating that “Neither of these assertions is correct. . . . Haspel did not take 
charge of the base until after the interrogation of Zubaydah ended.”

16. APRIL 5, 2017: An article by the New York Times’ graphic editors Karen 
Yourish and Troy Griggs refers to Trump’s daughter Ivanka as Trump’s 
wife.

17. MAY 10, 2017: Numerous outlets, including Politico, the New York Times, 
the Washington Post, CNN, AP, Reuters, and the Wall Street Journal, re-
port the same leaked information: that Trump fired FBI director Comey 
shortly after Comey requested additional resources to investigate Russian 
interference in the election. The Justice Department, Deputy Attorney 
General Rod Rosenstein, and Acting FBI Director Andrew McCabe say 
the media reports were untrue, and McCabe adds that the FBI’s Russia 
investigation was “adequately resourced.”

18. MAY 27, 2017: The BBC’s James Landale, The Guardian, and others 
report that Trump didn’t bother to listen to the translation during a 
speech in Italian by Italy’s prime minister. After the reports circulated, 
the White House states that, as always, Trump was indeed wearing a 
translation earpiece in his right ear.

19. JUNE 4, 2017: NBC News tweets that Russian president Vladimir Putin 
told TV host Megyn Kelly that he has compromising information about 
Trump. Actually, Putin said the opposite: that he does not have compro-
mising information on Trump.



5

20. JUNE 6, 2017: CNN’s Gloria Borger, Eric Lichtblau, Jake Tapper, and 
Brian Rokus and ABC’s Justin Fishel and Jonathan Karl report that FBI 
director Comey was going to refute Donald Trump’s claim in congres-
sional testimony that Comey told Trump three times he was not under 
investigation. Instead, Comey confirmed Trump’s claim.

21. JUNE 7, 2017: In a fact-check story, AP erroneously reports that Trump 
misread the potential cost to a family with insurance under the Afford-
able Care Act who wanted care from their existing doctor.

22. JUNE 8, 2017: The New York Times’ Jonathan Weisman reports FBI di-
rector Comey testified behind closed doors that Attorney General Jeff 
Sessions, a Trump appointee, had told him not to call the Russia probe 
“an investigation” but “a matter.” Weisman was mistaken. Actually, it 
was Attorney General Loretta Lynch, an Obama appointee, not Ses-
sions, who told Comey to refer to the Hillary Clinton classified email 
probe (not the Russia probe) as “a matter” instead of “an investigation.”

23. JUNE 22, 2017: CNN’s Thomas Frank reports that Congress is inves-
tigating a “Russian investment fund with ties to Trump officials.” The 
report is later retracted. Frank and two other CNN employees resign in 
the fallout.

24. JULY 6, 2017: Newsweek’s Chris Riotta and others report Poland’s first 
lady refused to shake Trump’s hand. Newsweek’s later “update” reflects 
the fact that the first lady shook Trump’s hand after all, as clearly seen 
on the full video.

25. JULY 6, 2017: The New York Times’ Maggie Haberman, CNN, and nu-
merous outlets have long reported, as if it were fact, Hillary Clinton’s 
claim that a total of seventeen American intelligence agencies con-
cluded that Russia had orchestrated election-year attacks to help get 
Trump elected. Only three or four agencies, not seventeen, had offi-
cially done so.

26. AUGUST 31, 2017: NBC News’ Ken Dilanian and Carol E. Lee report that 
a Trump official’s notes about a meeting with a Russian lawyer included 
the word “donation,” as if there had been discussions about suspicious 
campaign contributions. NBC later corrects the report to reflect that 



6

the word “donation” didn’t appear, but it still claims the word “donor” 
did. Later, Politico reports the word “donor” wasn’t in the notes, either.

27. SEPTEMBER 5, 2017: CNN’s Chris Cillizza and reporters at other news 
outlets declare that Trump “lied” when he stated that Trump Tower 
had been wiretapped, although there’s no way any reporter could inde-
pendently know the truth of the matter, only what intel officials claimed. 
It later turns out there were numerous wiretaps involving Trump Tower, 
including during a meeting of Trump officials with a foreign dignitary. 
At least two Trump associates who had offices in or frequented Trump 
Tower were also reportedly wiretapped.

28. SEPTEMBER 7, 2017: The New York Times’ Maggie Haberman reports that 
Democrat House speaker Nancy Pelosi called President Trump about an 
immigration issue. Actually, Trump made the call to Pelosi.

29. NOVEMBER 6, 2017: CNN’s Daniel Shane presents edited excerpts from 
a Trump event to make it seem as though Trump didn’t realize that Ja-
pan builds cars in the United States. However, Trump’s full statement 
makes clear that he does.

30. NOVEMBER 6, 2017: CNN edits a video to make it appear as though 
Trump impatiently dumped a box of fish food into the water while feed-
ing fish at the Imperial Palace in Tokyo, Japan. The New York Daily News, 
The Guardian, and others publish stories implying Trump is gauche and 
impetuous. The full video shows Trump simply followed the lead of Ja-
pan’s prime minister.

31. NOVEMBER 29, 2017: Newsweek’s Chris Riotta claims Ivanka Trump 
“plagiarized” one of her own speeches. In fact, plagiarizing one’s own 
work is impossible since plagiarism occurs when a writer steals some-
one else’s work and passes it off as his own.

32. DECEMBER 2, 2017: ABC News’ Brian Ross reports former national se-
curity advisor Lieutenant General Michael Flynn, a Trump appointee, is 
going to testify that candidate Trump directed him to contact “the Rus-
sians.” Even though such contact would not be in and of itself a violation 
of the law, the news was treated as an explosive indictment of Trump in 
the Russia collusion narrative, and the stock market fell on the news. 



7

ABC later corrects the report to reflect that Trump had already been 
elected when he reportedly asked Flynn to contact the Russians about 
working together to fight ISIS and other issues. Ross is suspended.

33. DECEMBER 4, 2017: The New York Times’ Michael S. Schmidt and Sharon 
LaFraniere, as well as other journalists, report that Deputy National 
Security Advisor K. T. McFarland, a Trump appointee, supposedly con-
tradicted herself or lied about another official’s contacts with Russians. 
CNN, MSNBC, CBS News, the New York Daily News, and The Daily Beast 
pick up the story about McFarland’s “lies.” The story is later repeatedly 
and heavily amended.

34. DECEMBER 4, 2017: ABC News’ Trish Turner and Jack Date report that 
former Trump campaign chairman Paul Manafort recently worked with 
a Russia intelligence-connected “official.” But the Russian wasn’t an 
“official.”

35. DECEMBER 5, 2017: Bloomberg’s Steven Arons and the Wall Street Jour-
nal’s Jenny Strasburg report the “blockbuster” that Special Counsel 
Robert Mueller has subpoenaed Trump’s bank records. It isn’t true.

36. DECEMBER 8, 2017: CNN’s Manu Raju and Jeremy Herb report that Don-
ald Trump, Jr., conspired with WikiLeaks in advance of the publication of 
damaging Democratic Party and Clinton campaign emails. Many other 
publications follow suit. They have the date wrong: WikiLeaks and Trump 
Junior were in contact after the emails were published, not before.

37. JANUARY 3, 2018: Talking Points Memo’s Sam Thielman reports that a 
Russian social media company provided documents to the Senate about 
communications with a Trump official. The story is later corrected to 
say the reporter actually had no idea how the Senate had received the 
documents and had no evidence to suggest the Russian company was 
cooperating with the probe.

38. JANUARY 12, 2018: Mediaite’s Lawrence Bonk, CNN’s Sophie Tatum, 
The Guardian, BBC, U.S. News & World Report, Reuters, and BuzzFeed’s 
Adolfo Flores report a “bombshell”: that President Trump has backed 
down from his famous demand for a wall along the entire southern US 
border. However, Trump said the very same thing in February 2016 on 



8

MSNBC; on December 2, 2015, in the National Journal; in October 2015 
during the CNBC Republican primary debate; and on August 20, 2015, 
on Fox Business’ Mornings with Maria.

39. JANUARY 15, 2018: AP’s Laurie Kellman and Jonathan Drew report 
that a new survey shows trust in the media has fallen during the Trump 
presidency. But the survey that AP cited was actually over a year old and 
was conducted while Barack Obama was president.

40. JANUARY 31, 2018: Media reports in December 2017 claimed the Trump 
administration had banned officials at the Centers for Disease Control 
and Prevention (CDC) from using seven words. In response, doctors 
posted photos of themselves with tape over their mouths. It turned out 
the documents showed there was “not a ban or prohibition on words but 
rather suggestions on how to improve the chances of getting funding.”

41. FEBRUARY 2, 2018: AP’s Eric Tucker, Mary Clare Jalonick, and Chad 
Day report that ex–British spy Christopher Steele’s opposition research 
against Trump was initially funded by a conservative publication: the 
Washington Free Beacon. AP corrects its story because Steele came on the 
project only after Democrats began funding it.

42. MARCH 8, 2018: The New York Times’ Jan Rosen reports on a hypothet-
ical family whose tax bill would rise nearly $4,000 under Trump’s tax 
plan. It turns out that the couple’s taxes would actually go down by $43, 
not up by $4,000.

43. MARCH 13, 2018: The New York Times’ Adam Goldman, NBC’s Noreen 
O’Donnell, and AP’s Deb Riechmann report that Trump’s pick for CIA 
director, Gina Haspel, waterboarded a particular Islamic extremist ter-
rorist dozens of times at a secret prison and that she mocked his suffer-
ing. In fact, Haspel wasn’t assigned to the prison until after the detainee 
left. (ProPublica originally reported the incorrect story in February 
2017.)

44. MARCH 15, 2018: AP’s Michael Biesecker, Jake Pearson, and Jeff Horwitz 
report that a Trump advisory board official was a Miss America contes-
tant and killed a black rhino. She was actually a Mrs. America contestant 
and shot a nonlethal tranquilizer dart at a white rhino.



9

45. APRIL 1, 2018: AP’s Nicholas Riccardi reports the Trump adminis-
tration has ended a program to admit foreign entrepreneurs. It isn’t  
true.

46. APRIL 30, 2018: AP reports the NRA has banned guns during speeches 
by Donald Trump and Mike Pence at the NRA’s annual meeting. AP later 
corrects the information because the ban was put in place by the Secret 
Service.

47. MAY 3, 2018: NBC’s Tom Winter reports the government wiretapped 
Trump’s personal attorney Michael Cohen. NBC later corrects the story 
after three senior US officials say there was no wiretap.

48. MAY 7, 2018: CNBC’s Kevin Breuninger reports that Trump’s personal 
lawyer Michael Cohen paid $1 million in fines related to unauthorized 
cars in his taxi business, was barred from managing taxi medallions, 
had transferred $60 million offshore to avoid paying debts, and is 
awaiting trial on charges of failing to pay millions of dollars in taxes. A 
later correction states that none of that is true.

49. MAY 16, 2018: The New York Times’ Julie Hirschfeld Davis, AP, CNN’s 
Oliver Darcy, and others excerpt a Trump comment as if he had referred 
to immigrants or illegal immigrants in general as “animals.” Most out-
lets later correct their reports to note Trump specifically referred to 
members of the murderous criminal gang MS-13.

50. MAY 28, 2018: The New York Times Magazine’s editor in chief, Jake Sil-
verstein, and CNN’s Hadas Gold share a story with photos of immigrant 
children in cages as if they were new photos taken during the Trump 
administration. The article and photos were in fact from 2014 during 
the Obama administration.

51. MAY 29, 2018: The New York Times’ Julie Hirschfeld Davis reports the 
estimated size of a Trump rally to be 1,000 people. There were actually 
5,500 people or more in attendance.

52. JUNE 1, 2018: In a story about Trump tariffs, AP reports the dollar 
value of Virginia’s farm and forestry exports to Canada and Mexico was 
$800. It was actually $800 million.



10

53. JUNE 21, 2018: Time magazine and others use a photo of a crying Hon-
duran child to illustrate a supposed Trump administration policy sep-
arating illegal immigrant parents and children. The child’s father later 
reports that agents never separated her from her mother; the mother 
had taken her to the United States without his knowledge and separated 
herself from her other children, whom she had left behind.

54. JUNE 22, 2018: An MSNBC personality mistakenly states Trump has 
“banned” the Red Cross from visiting children separated from illegal 
immigrant parents.

55. JUNE 28, 2018: After a newsroom shooting, a newspaper reporter 
tweets that the shooter “dropped his [Make America Great Again] hat 
on newsroom floor before opening fire.” The story was false.

56. JULY 10, 2018: NBC reporter Leigh Ann Caldwell incorrectly reports 
that outgoing Supreme Court justice Anthony Kennedy retired only 
after months of negotiations with Trump that concluded with Trump 
agreeing to replace Kennedy with Brett Kavanaugh.

57. JULY 16, 2018: After Trump discusses Finland in regard to a NATO 
meeting, a Washington Post reporter implies that Trump doesn’t know 
that Finland is not a NATO country. In fact, Trump met with the Finnish 
president at the NATO summit. Further, Finland is a NATO partner.

58. SEPTEMBER 14, 2018: The New York Times issues a major correction to 
an original “unfair” article about US ambassador to the United Nations 
Nikki Haley.

59. SEPTEMBER 18, 2018: The New York Times reports that a man named 
Mark Judge testified he remembered an incident more than thirty years 
before in which Supreme Court nominee Brett Kavanaugh was accused 
of assault. Judge actually said the opposite: that he does not remember 
such an incident and the allegations are “absolutely nuts.”

60. SEPTEMBER 23, 2018: Multiple news outlets report that Deputy Attor-
ney General Rod Rosenstein has resigned or been fired. Neither turns 
out to be true. Axios and others eventually “update” and “clarify” their 
erroneous reports.



11

61. OCTOBER 14, 2018: NBC News reports that President Trump praised 
Confederate general Robert E. Lee. Actually, Trump praised the Union 
general Ulysses S. Grant.

62. NOVEMBER 14, 2018: CNN’s Jeff Zeleny reports President Trump has 
decided to fire a deputy national security advisor upon the first lady’s 
urging. The Wall Street Journal reports the adviser was “escorted out” of 
the White House. Later, it’s reported that neither was true. “This did not 
happen. She is still here at the WH,” a senior official tells the press. (The 
adviser was reassigned to another job.)

63. DECEMBER 24, 2018: It’s discovered that nearly everything written by 
a Der Spiegel reporter who has been honored by CNN about a supposedly 
racist Trump stronghold town had been fabricated—like much of his 
other work.

64. DECEMBER 26, 2018: NBC reports Trump was the first president since 
2002 not to visit the troops at Christmastime. But he (and First Lady 
Melania) did do so. NBC later adds a note to its story but leaves the false 
headline in place.

65. JANUARY 2019: The New York Times, Vice, and others report on the 
“lost” immigrant children of the Trump administration. However, AP 
and other fact-checkers state this is a misleading term: the “lost” chil-
dren were a matter of the government not being able to track them once 
they were placed with sponsors who themselves were often in the United 
States illegally. According to AP, in the last three months of 2017, the 
Trump administration slightly exceeded the success rate of the Obama 
administration when it comes to tracking the children.

66. JANUARY 1, 2019: CBS News claimed, in June 2018, that Trump spokes-
man Sarah Huckabee Sanders would retire by the end of the year. She 
didn’t. The same CBS story quoted sources as saying the departure of 
White House deputy assistant to the president Raj Shah was also im-
minent. It wasn’t. (Shah continued to serve for seven more months.) 
The Washington Post and others reported last November that Trump 
was imminently about to fire DHS secretary Kirstjen Nielsen. The Post 
confirmed this with five anonymous sources. The firing was said to be 



12

likely to happen the following week. However, she remained at work for 
five more months.

67. JANUARY 9, 2019: The New York Times issues a correction to a report that 
falsely stated former Trump campaign chairman Paul Manafort once 
asked for campaign polling data to be given to a Russian oligarch who 
has ties to Russian president Vladimir Putin. Instead, the Times now 
claims, Manafort actually asked his associate Rick Gates to give polling 
data to Ukrainian oligarchs—not the Russians.

68. JANUARY 11, 2019: The Fox TV affiliate in Seattle, Washington, airs fake, 
doctored video of President Trump that alters his face and makes it ap-
pear as though he stuck his tongue out and pulled it in while giving an 
Oval Office address.

69. JANUARY 18, 2019: The BuzzFeed exclusive with anonymous sources 
implicating Trump in potentially criminal behavior is refuted in a rare 
rebuke from Special Counsel Mueller’s office.

70. JANUARY 22, 2019: The New York Times and Washington Post are among 
the publications that issue corrections after falsely reporting that an 
anti-Trump activist served in the Vietnam War. Additionally, several 
news employees, including a CNN employee, apologize for mischarac-
terizing, as the aggressors, Trump-supporting teenagers at a pro-life 
rally.

71. JANUARY 26, 2019: The United Kingdom’s Telegraph apologizes for all 
the facts it got wrong in a January 19 article criticizing the first lady.

72. FEBRUARY 18, 2019: Some media outlets unskeptically further the false 
narrative that the actor Jussie Smollett, who is black, was attacked by 
Trump-supporting racists who put a noose around Smollett’s neck, 
shouted racial slurs, told him “It’s MAGA [Make America Great Again] 
country,” and poured bleach on him.

73. FEBRUARY 27, 2019: McClatchy and others report that former Trump 
lawyer Michael Cohen visited Prague to meet with Russians to help col-
lude on Trump’s behalf. Cohen later testifies to Congress that he’s never 
been to Prague or the Czech Republic.



13

74. MARCH 1, 2019: The Washington Post deletes a tweet containing false 
reporting about a January 19 incident regarding a standoff between 
Trump-supporting pro-life Catholic high school students and a pro-
choice Native American activist. The Post wrongly stated, without attri-
bution, that the activist had fought in the Vietnam War. The activist also 
falsely stated that a high school student had blocked him and “wouldn’t 
allow him to retreat.”

75. APRIL 2019: The release of Special Counsel Robert Mueller’s report 
on Trump-Russia collusion contradicts multiple reporters and media 
outlets that falsely reported on the timing. The Washington Post said the 
report would be out in the summer of 2018. Bloomberg said it would be 
out shortly after the 2018 midterm elections. In February 2019, CNN, 
The Washington Post, and NBC reported it would be out in the last week 
of February.

76. MAY 29, 2019: The Wall Street Journal reports that the Navy hung a tarp 
to cover the name of USS John S. McCain so President Trump wouldn’t 
see it on his visit to Yokosuka, Japan. It is further reported the ship was 
kept out of Trump’s view and sailors wearing hats with the ship’s name 
on it were turned away and/or given the day off so that Trump would 
not see the McCain name. A military official did send an email direct-
ing that USS McCain be kept from Trump’s view. However, that direc-
tion was not followed; Trump and White House aides indicate Trump 
played no role and was unaware of the direction; military officials state 
it is untrue that a tarp was placed over the ship’s name to block it from 
Trump’s view; in fact a tarp on the ship for maintenance was removed 
for Trump’s visit.

77. JULY 4, 2019: Several news outlets report that President Trump’s 
Fourth of July celebration did not draw crowds or drew “small crowds.” 
However, by any factual assessment, the crowds were, in fact, huge. It 
turns out The Guardian had featured a misleading photo taken prior to 
the event.

78. JULY 13, 2019: In a story about a lawsuit alleging that candidate Trump 
forcibly kissed a campaign worker, CNN fails to mention the lawsuit was 
dismissed. CNN later corrects the story.



14

79. JULY 21, 2019: Many in the media uncritically report an African Amer-
ican Georgia state legislator’s claim that a white man at a grocery store 
told her to “go back where you came from.” Media reports link the sup-
posed hateful comment to President Trump because Trump recently 
said several Democrats in Congress should “go back and help fix the to-
tally broken and crime infested places from which they came.” However, 
the following day, the legislator acknowledges the man did not say she 
should “go back to your country” or “go back to where you came from,” as 
she originally claimed. She goes on to admit she was the one who told him 
to “go back.” The man adds he is not white but a Cuban and a Democrat.

80. JULY 21, 2019: An MSNBC contributor and law professor tweets that 
Fox is not planning to air upcoming congressional testimony by for-
mer special counsel Robert Mueller on the Trump-Russia investigation. 
When the error is pointed out, the contributor says she was just kidding.

81. JULY 24, 2019: In testimony to Congress, Special Counsel Robert Muel-
ler puts to final rest the widespread reporting originating with Slate in 
2016 that claimed a Russian bank server had been illicitly communicat-
ing with Trump Tower. When asked about it by a member of Congress, 
Mueller replied: “My belief at this point is . . . not true.”

82. JULY 29, 2019: Vox’s Aaron Rupar tweets that Trump suggested he was 
a “9/11 First Responder.” In fact, Trump stated, “I’m not considering 
myself a first responder.”

83. AUGUST 2019: Multiple news outlets, including CNN and MSNBC, 
falsely report that an illegal immigrant had her nursing baby ripped 
from her arms. CNN later acknowledges the mother was not lactating 
and was not nursing.

84. AUGUST 5, 2019: MSNBC’s Nicolle Wallace falsely claims President 
Trump talked about “exterminating Latinos.” She apologizes the next 
day, tweeting “I misspoke about Trump’s calling for an extermination 
of Latinos. My mistake was unintentional and I’m sorry.”

85. AUGUST 28, 2019: MSNBC’s Lawrence O’Donnell apologizes for and 
retracts anonymous, unverified claims stating that Trump took out loans 
with Russian cosigners.



15

86. AUGUST 28, 2019: Ken Dilanian of NBC News corrects a false report 
he and others disseminated claiming that starting October 29, “chil-
dren born to U.S. service members outside of the U.S. will no longer 
be automatically considered citizens. Parents will have to apply for 
citizenship for their the [sic] children in those situations.”

87. SEPTEMBER 7, 2019: CNN and nearly every other major media out-
let criticize President Trump for tweeting that Alabama will likely be 
impacted by Hurricane Dorian, saying that was ridiculous. However, 
multiple official hurricane advisories had put Alabama into a projected 
impacted area.

88. SEPTEMBER 10, 2019: Citing anonymous sources, CNN and the New 
York Times report—and other media repeat—claims that the CIA had 
to remove a top US spy from Russia in 2017 because of concern over 
President Trump’s handling of classified information. The CIA, Sec-
retary of State Mike Pompeo, and the White House strongly refute 
the story. Other media also contradict CNN and report the decision 
to remove the spy happened before CNN said it did and for different  
reasons.

89. SEPTEMBER 16, 2019: The New York Times publishes an editor’s note 
about its recent story recounting a newly reported accusation about 
an incident decades ago involving Supreme Court Justice Brett Kava
naugh. The editor’s note discloses for the first time that the Times never 
spoke to the alleged victim and that the alleged victim had told friends 
she had no recollection of any such event.

90. SEPTEMBER 25, 2019: The Washington Post, quoting anonymous sources, 
reports President Trump’s director of national intelligence, Joseph 
Maguire, threatened to quit over an alleged issue. However, Maguire 
issues the statement, “At no time have I considered resigning my posi-
tion since assuming this role.”

91. SEPTEMBER 25, 2019: The Daily Beast and other media outlets report 
President Trump asked the president of Ukraine to investigate former 
vice president Joe Biden’s son Hunter eight times in one phone call. 
However, the released transcript notes reveal Trump mentioned Biden’s 
son (and not by name) one time.



16

92. SEPTEMBER 29, 2019: Scott Pelley of CBS News’ 60 Minutes reports, 
“The government whistleblower who set off the impeachment inquiry 
of President Trump is under federal protection because they fear for 
their safety.” But the attorney for the unnamed “whistleblower,” Mark 
Zaid, then tweets a statement reading “NEWS ALERT: 60 Minutes com-
pletely misinterpreted contents of our letter.”

93. SEPTEMBER 30, 2019: When a twelve-year-old black girl claims white 
boys at school held her down, cut off her hair, and called her “nappy” 
and “ugly,” the story makes national news. Multiple news outlets im-
properly report some details as if they are established as true, without 
proper attribution. For example, NBC writes, “The attack happened 
Monday” and “The second boy grabbed her arms, while the third cut 
off some of her dreadlocks.” A local NBC affiliate writes, “she was at re-
cess and about to go down a slide when one of the boys grabbed her and 
put a hand over her mouth. Another boy grabbed her arms. A third boy 
cut off some of her hair.” CBS writes, “The incident took place” (as if 
an incident had been factually established rather than being an allega-
tion). Many news reports also connect the attack to President Trump’s 
vice president, Mike Pence, by stating that the “attack” happened at “a 
Christian school in Virginia where Vice President Mike Pence’s wife 
works.” However, it turns out there was no attack or “incident.” Three 
days after the initial reports, the child’s family reports the whole story 
was made up and apologizes.

94. OCTOBER 13, 2019: ABC airs video purportedly showing a “slaughter” 
and “horrific report of atrocities” against Kurds by Turkey after Presi-
dent Trump withdrew US troops. But the video isn’t of combat or even in 
Turkey; it’s a file tape of a training video in the United States.

95. OCTOBER 16, 2019: Many major news outlets, including Yahoo!, USA 
Today, Roll Call, NBC, ABC, and Fox, quote President Trump as saying 
Turkey’s invasion of Syria “is not our problem.” In a subsequent correc-
tion, NBC and others admit it was a misquote: Trump actually said “it’s 
not our border.”

96. OCTOBER 27, 2019: Multiple media sources state that President Trump 
was golfing during the US raid in Syria that captured the head of the 



17

Islamic terrorist group ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi; and that a White 
House situation room photo had been “staged.” It turns out Trump had 
finished golfing and was at the White House during the operation.

97. NOVEMBER 16, 2019: There’s rampant speculation after a contributor to 
The Hill claims President Trump visited Walter Reed National Medical 
Center due to chest discomfort. A White House statement from Trump’s 
physician states that was not the case: “Despite some of the speculation, 
the President has not had any chest pain, nor was he evaluated or treated 
for any urgent or acute issues. Specifically, he did not undergo any spe-
cialized cardiac or neurologic evaluations.”

98. NOVEMBER 19, 2019: The United Kingdom’s Daily Mail posts a sensa-
tional headline during the impeachment hearings against President 
Trump claiming Ambassador to NATO Kurt Volker had “walked back” 
his testimony in a way that was detrimental to Trump. But when Volker 
was asked at the hearing if the Daily Mail headline was correct, he stated 
it was not.

99. NOVEMBER 19, 2019: Agence France Press publishes sensational “break-
ing news” that more than 100,000 children are being held in migration-
related detention in the United States under President Trump. It turns 
out that was the number in 2015 under President Obama.

100. NOVEMBER 24, 2019: Newsweek’s Jessica Kwong reports on Presi-
dent Trump’s tipping at a restaurant, implying he’d been cheap. News-
week later “updates” the story to remove the headline reference to a 
“thin stack of cash” and include that the stack of cash given in tips was 
hundred-dollar bills, above what Trump had already tipped the servers.

101. NOVEMBER 28, 2019: Kwong of Newsweek falsely reports President 
Trump is spending Thanksgiving golfing in Florida at his Mar-a-Lago 
Club. He is actually in Afghanistan serving dinner to US troops.

102. DECEMBER 3, 2019: Congressman Devin Nunes, a Republican from 
California, files a $435 million defamation lawsuit against CNN for 
claiming he flew to Vienna, Austria, in December 2018 to meet with a 
former Ukrainian prosecutor in to dig up dirt on Joe Biden and his son. 
Nunes says he was actually in Benghazi, Libya, and Malta for meetings; 



18

shows dated photos; and says he never met with the prosecutor in Vi-
enna or anywhere else.

103. DECEMBER 9, 2019: Newly public FBI documents prove countless me-
dia sources were wrong when they reported the Democrat-funded “dos-
sier” submitted by the FBI to get a wiretap to spy on Trump associate 
Carter Page was only a “small part” of the wiretap application and that 
there was evidence that Trump was a “Putin stooge” and coordinating 
with Russian president Vladimir Putin or Russia.

104. DECEMBER 16, 2019: The news media widely misreport that the report 
by Department of Justice inspector general Michael Horowitz found “no 
political bias” in the Russia probe.

105. DECEMBER 25, 2019: The Wall Street Journal reports on Trump admin-
istration tariff negotiations with China. The Trump administration is-
sues unequivocal denials of the information reported.

106. DECEMBER 27, 2019: The New York Times corrects a report it published 
to demonstrate that Trump voters no longer support him. It turns out 
that its featured example was a man who had not voted for Trump in the 
first place.

107. JANUARY 7, 2020: MSNBC wrongly reports up to thirty US deaths after 
an Iranian rocket attack. In fact, no Americans were killed.

108. JANUARY 16, 2020: MSNBC’s John Brennan, former CIA director, re-
ports Trump personally wrote a note requesting that Ukraine’s pres-
ident announce an investigation into possible corruption related to 
former vice president Joe Biden and his son Hunter. Brennan later says 
he was mistaken.

109. FEBRUARY 21, 2020: The New York Times and multiple other news out-
lets report on a secret briefing to Congress in which lawmakers were 
supposedly told Russia was interfering to try to get Trump reelected in 
2020. The report is later followed up by stories indicating the warn-
ings may have been “overstated.” In fact, officials told CNN, the United 
States “does not have evidence that Russia’s interference this cycle is 
aimed at reelecting Trump.”



19

110. FEBRUARY 26, 2020: Amid the coronavirus outbreak, numerous me-
dia outlets imply or state that President Trump slashed, cut, or gutted 
the budget for the Centers for Disease Control. In fact, the CDC budget 
has increased each year.

111. FEBRUARY 28, 2020: Numerous media outlets falsely report President 
Trump called the coronavirus a “hoax.” In fact, the president called the 
Democrats’ politicization of the outbreak a hoax.

112. MARCH 1, 2020: Congressman Nunes announces plans to sue the 
Washington Post over what he says was a false report claiming he went 
to the White House and talked to President Trump about a congressio-
nal briefing by Acting Director of National Intelligence Joseph Maguire 
about the prospects of Russian interference in the 2020 campaign. 
Nunes says he never talked to the president about Maguire and did not 
go to the White House when the Post claimed he did.

113. MARCH 5, 2020: The Washington Post editorial team says many of the 
United States’ “hundreds of millions” of voters support Joe Biden. But 
there are not that many voters in the United States. (In 2018, there were 
153 million people registered to vote. Tens of millions of them do not 
vote.)

114. MARCH 15, 2020: An anonymously sourced news report alleges Pres-
ident Trump attempted to bribe a German coronavirus vaccine maker 
and wants to hoard the vaccine so only Americans will have it. Reuters 
reports the German Health Ministry confirmed the report. However, 
the German Health Ministry disputes the Reuters characterization and 
the Trump administration denies the Reuters report altogether.

115. MARCH 18, 2020: The New York Times and Jeremy Peters publish an ar-
ticle including multiple false claims about Sharyl Attkisson and Rob 
Schneider, claiming they and others have “minimized” coronavirus 
risks and “insisted” it it is overplayed. In fact, Peters altered an Attkis-
son quote and made at least nine false claims about her work. Peters 
also manipulated a Schneider quote and quoted him out of context in 
order to make it appear as though he had violated recommendations not 
to eat at restaurants, when he had not. The Times issued multiple correc-
tions about its misreporting on Attkisson.



20

116. MARCH 19, 2020: Jennifer Rubin of the Washington Post blames 
Senate majority leader Mitch McConnell, a Republican, for delaying a 
coronavirus-related stimulus package vote. The Post later issues a cor-
rection.

117. MARCH 27, 2020: The New York Times issues a correction after falsely 
reporting the United States was short at least 800,000 ventilators in the 
coronavirus crisis because a million would be needed and there were 
only 200,000 on hand. In fact, a study actually projected that a million 
people might need a ventilator over the course of the pandemic, not at 
one time.

118. MARCH 28, 2020: The New York Times corrects its timeline about the 
slow implementation of coronavirus testing in the United States. The 
date of the country’s first confirmed case of Covid-19 spreading through 
travel was almost two weeks later than stated in the original timeline.

119. MARCH 30, 2020: CBS This Morning airs a story supposedly showing 
video of a New York hospital crowded with coronavirus patients. CBS 
News later issues a correction after viewers recognize it as file tape from 
Italy.

120. APRIL 6, 2020: CBS News airs social media video of a crying woman 
who says she was a nurse and quit her job due to not having masks while 
treating coronavirus patients. CBS later “clarifies” that the nurse ac-
knowledged masks were available while she was in the room treating 
coronavirus patients.

121. APRIL 6, 2020: Peter Baker, Katie Rogers, David Enrich, and Maggie 
Haberman of the New York Times report, “Trump has seized on [hydroxy-
chloroquine] as a miracle cure.” In fact, the day before the article was 
published, the president repeatedly qualified his support for hydroxy-
chloroquine—as he usually does—and did not call it a miracle cure.

122. APRIL 8, 2020: CBS News again mistakenly uses the file video from 
a hospital in Italy in a story about coronavirus-overrun Pennsylvania 
hospitals.

123. APRIL 14, 2020: The US government publicly confirms it is looking 
into possible links between coronavirus and a research lab in Wuhan, 



21

China. This makes a Washington Post report of February 17, 2020, by 
Paulina Firozi false. She declared the idea of the virus coming from the 
Wuhan lab had been “debunked.”

124. APRIL 15, 2020: A Facebook “science fact-check” incorrectly flags as 
“false” an Epoch Times documentary about the coronavirus’s possible link 
to a Wuhan, China, research lab. It turns out that a reviewer referenced 
by Facebook’s fact-check is a US scientist who has been working at the 
Wuhan lab.

125. APRIL 22, 2020: Reuters and other news outlets claim President 
Trump tapped a “former Labradoodle breeder . . . to lead U.S. pandemic 
task force.” They imply the official, Brian Harrison, is unqualified, and 
blame him for supposedly slowing the US coronavirus response. The 
stories in multiple outlets appear on the same day. However, Harrison 
never led the coronavirus task force.

126. APRIL 25, 2020: After MarketWatch and the Washington Post report 
coronavirus stimulus checks may or “will” be delayed several days so 
President Trump’s signature will be on them, the Treasury Department 
announces the checks are being issued “on time, as planned” and that 
there is no delay.

127. APRIL 25, 2020: Politico reports President Trump owes the Bank of 
China tens of millions of dollars on a loan coming due in 2022, as he 
deals with China on coronavirus. However, the Bank of China issues a 
statement saying it held the loan for only twenty-two days back in 2012 
before selling it to a US real estate firm.

128. APRIL 28, 2020: Yahoo! News reporter Hunter Walker asks Trump a 
question with false information in it during an Oval Office meeting: 
“Overall, South Korea has done five times more tests than the U.S. per 
capita. Why is that?” “I don’t think that’s true,” Trump replies. “That is 
true,” Walker insists. In fact, South Korea’s testing was 11 per 100,000 
people and the United States is at 17 per 100,000. Walker later apolo-
gizes in a tweet.

129. MAY 10, 2020: NBC’s Chuck Todd on Meet the Press uses a deceptively 
edited comment by Attorney General William Barr about the case of 



22

Lieutenant General Michael Flynn. The network later apologizes for the 
error.

130. MAY 10, 2020: CBS’s 60 Minutes tweets that Secretary of State Mike 
Pompeo “attempted to resurrect a debunked theory that the virus was 
man-made in China.” Pompeo said the opposite.

131. JUNE 2, 2020: Mediaite writes an account of demonstrations outside 
the White House, quoting numerous reporters as saying “tear gas” was 
unjustifiably used. The US Park Police and Secret Service insist no 
tear gas was used; they used pepper balls after a litany of violent acts 
some protesters had allegedly committed, including pelting officers 
with objects, throwing heavy objects at Attorney General Barr, and try-
ing to grab police weapons.


